maanantai 20. heinäkuuta 2009

Mikä ihmeen tukihenkilö?

(Tämän tekstin olen kirjoittanut alunperin keväällä 1996, jolloin olin PC-tukihenkilön jatkokurssilla. Lienee kuitenkin asiansa puolesta edelleen ajankohtainen)

Jätän tarkoituksella pois sanan PC tukihenkilötittelin edestä, sillä 'ongelmat ovat yhteisiä', olkoon kyseessä sitten PC-, MAC-, palvelukeskus- tahi muuten vain firman tukitoiminnoista vastaava henkilö. Koneiden kanssa yleensä pärjää kyllä, mutta entä ihmisten? Jos kone on rikki, sen voi korjata tai vaihtaa uuteen. Samoin tehdään nykyisin aika paljon myös ihmisten suhteen. Kun Mauri on työnsä tehnyt tai ei enää pysy kelkassa, Mauri saa mennä. Tulijoita on kyllä.

Tässä prosessissa tarvitaan myös tukihenkilöä, jottei yrityksen arvokkain pääoma, suorittavat henkilöt luhistuisi liian nopeasti. Tukihenkilön työstä suuri osa liittyy koneiden kanssa työskentelevien ihmisten 'huoltamiseen' ja tukemiseen. Varsinkin kun kyseessä on aiemmin koneympäristössä työskentelemättömät, mielummin sellaista ikäpolvea edustavat henkilöt, jotka ovat kasvaneet 'aikana ennen tarvittavia koneita', on tällaisen työn osuus tukihenkilön työskentelystä hyvin suuri. Oman osansa ajasta vie tietty laite- ja ohjelmaongelmat. Käyttäjäkoulutus ja oma jatkuva kouluttautuminen vaativat myös tukihenkilöltä panostusta.

Yksi viimeaikaisista muotisanoista ja koulutustitteleistä ATK-alalla on ollut PC- tai Mikrotukihenkilö. Millaista koulutusta ja millaisia tehtäviä tällainen tukihenkilö sitten tekee, onkin jo aivan toinen asia. Tukihenkilö voi olla muuten vain `hyvä jätkä', joka on oman toimensa ohessa harrastuspohjalta oivaltanut keskeiset asiat mikrojen ylläpidosta ja hoitelee niitä tuosta vain. Tällainen tukihenkilö ei välttämättä ole mikään kouluttajatyyppi, vaan käytännön ATK-Jantunen. Toisaalta tukihenkilö voi olla akateemis-teoreettinen opettajatyyppi, jolla on pitkä koulutusputki takanaan komeine titteleineen ilman käytännön kokemusta arkipäivän tilanteista. Kolmantena ryhmänä voisi ajatella sellaista tyyppiä, jolle koneet sinänsä ovat vieraita, mutta osaa hoidella ihmiset erinomaisesti ja tietää mistä apua saa, kun itse ei sitä pysty antamaan.

Yhtä kaikki, oli tukihenkilö ihmisenä millainen tahansa, hän on joka tapauksessa ahtaammalla kuin puun ja kuoren välissä puristuksissa. Yhtäältä hän on yrityksen edustaja, toisaalta työnantajan edustaja ja myös työntekijöiden edustaja.

Yrityksen edustaja ulospäin, ohjelmisto-, laite-, yms. toimittajiin ja osallistuu usein hankinta- ja linjapäätösten tekoon uusittaessa ATK-resursseja. Työnantajan edustaja ainakin siinä mielessä, että hänellä on kuitenkin vastuu ATK-toimintojen sujumisesta ja `investointien takuumies'. Työntekijöitä hän taas edustaa johdon suuntaan yrittämällä saada parasta saatavilla olevaa hommien sujumiseksi. ja joustoa pitää löytyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heip.
Olen kiitollinen palautteestasi.
Toivon mukaan en ole kirjoitellut mitään epäasiallista tai loukkaavaa. KH